صحة وجمال

البطاطس المزرعة توقف تناولها فورًا.. تعرف على أضرارها

ينتشر بالأسواق أنواع كثيره من البطاطس والمعروف عنها بطاطس التحمير أو القلي واخري تستخدم بالطبخ والمسبكات.

ولذلك نشرت الدكتورة سماح نوح رئيس قسم الارشاد بنقابة البيطريين منشور علي صفحتها الشخصية عن انواع البطاطس الممنوع تناولها واشكالها المختلفة.

وقالت نوح في منشورات “ال بطاطس المزرعة، وطبعا بتبقي رخيصة شويتين، ودي عبارة عن بطاطس التقاوي اللي بتتخزن في درجات حرارة منخفضة بشكل معين لاستخدامها في الزراعة الجاية.

وأضافت: النتوءات دي او بيسموها الزريعة المفروض بتتخزن فيها كل الفايدة اللي هتتكون بعد الزراعه في شكل البطاطس الجديدة، ولو مثلا فكرنا نحمرها هنلاقيها مسكرة جدا لان طريقة التخزين بتعمل علي تركيز السكريات فيها بشكل عالي.

فلا نعرف ناكل ولا حتي نعالجها باستخدام الملح ولا حتي بتكون متماسكة دي بتبقي طرية جدا، وبطاطس التقاوي دي مخصوصة للزراعة، وبيحصل أن التجار ببستغلوا ارتفاع السعر فيببعوها للأكل.

وأوضحت: مش خطر بس لا طعم ولا ليها أي فائدة حقيقية زي بطاطس الاكل العادية.

اقرأ أيضا.. في موسمه.. تعرف على فوائد الحرنكش واضراره

البطاطس المشققة

وأكدت الدكتورة سماح نوح: ودي دايما بيبقي سببها ممكن إصابة فيروسيه بفيروس الدرنات المغزلية المسمي ب mop.top.virus. وفيروس التقزم الأصفر، او زيادة الأسمدة، وتكدس درنات الزراعة بتربة غير مجهزة للزراعة تمنع نمو الشابة بشكل جيد، ويرجع ذلك بسبب سوء عملية جمع الزرع أو جمع البطاطس في جو بارد وطبعا بتكون طرية فيتكون عرضة لأي خدش أو ما بتتحملش ضغوط الميكنة أو الجرار أثناء حرث الأرض

ونوهت: ويفضل عدم استخدامها للأكل، لان الشقوق بتكون مكان تكثر به الجراثيم واكتر حته عرضة للتلف والتي تسبب امراض، وإن لزم الأمر يجب التخلص جيدا من الجزء المتشقق وغسل الباقي جيدا لحين السواء.

اضرار البطاطس المزرعة

الغثيان.-

الإسهال.-

ألم البطن

وقد لا يقتصر الأمر عند حد هذه الأعراض، بل قد يعاني الشخص من مشكلات صحية أكثر خطورة، إذا تناول البطاطس المتبرعمة بكميات كبيرة

 الحمى

 انخفاض ضغط الدم

سرعة ضربات القلب

الحمى

الصداع

موضوعات ذات صلة

احذر تناول الأطعمة المقلية.. زيادة نسبة الكوليسترول أبرز الأضرار

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى