T V

” تربية الأبناء مش أكل وشرب بس”.. خالد الجندى يوجه رسالة هامة للآباء (فيديو)

أكد الشيخ خالد الجندي، عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، إن تربية الأبناء ليست فقط إطعامهم وتوفير الأكل والشرب لهم، مشيرًا إلى أن التربية هى أن تعلم طفلك ما يليق فعله وما لا يليق فعله.

وأشار الشيخ خالد الجندي عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، خلال حلقة خاصة بعنوان “حوار الأجيال”، ببرنامج “لعلهم يفقهون”، المذاع على فضائية “dmc”، اليوم الأربعاء: “ربنا كرم الوالدين ليه؟ عشان خلفنا غلط مفيش ولا دليل في القرآن بيقول كما خلفاني صغيرا، عرفنا عشان اكلنا عيالنا وخليناهم متختخين، غلط ما فيش ولا إيه في القرآن بتقول “كما أكلاني صغيرا”، ربنا كرمهم عشان كانوا بيلعبوا وأنا صغير، غلط ما فيش ولا إيه بتقول “وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا لَاعِبَانِي صَغِيرَا”، الآية بتقول: (وَقُلْ رَبِّي ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا).

وأشار :”ربنا كرم الوالدين علشان التربية اللي بقى بتكون إزاي؟ هو ده السؤال، إجابته نعلمهم فعل ما يليق وترك ما لا يليق، الكلام مات، الكلام خلاص، بعديه، التربية، إنك تعلم ابنك فعل ما يليق وترك ما لا يليق”.

كشف الشيخ خالد الجندي، عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، أن الإنسان حال إصابته بمرض عقلي يقف التكليف ولا يصبح مسؤل عن حلال أو حرام بينما لو أصيب بمرض نفسي فله علاج.

وأضاف: “ربنا لا يحاسب إلا على اللي احنا فاهمينه وعارفينه ومدركينه”.

وأشار عضو المجلس الأعلى للشئون الاسلامية، خلال حلقة خاصة تحت عنوان “حوار الأجيال” ببرنامج “لعلهم يفقهون”، المذاع على فضائية “dmc”، اليوم الأربعاء، أنه في حالة غاب الإنسان عن الوعي والاتزان أصبح مسلوب العقل ليس عليه تكليف.

وتساءل: “هل تبديل العادات يسلب العقل؟ مينفعش المفروض الايمان بالله ثابت ومتبقاش عبد النعمة ولكن عبد المنعم”.

ووجه رسالة لكل شخص يتعرض لابتلاء، قائلا: “لو انت عبد النعمة هتتغير إذا تغيرت ولكن لو عبد المنعم لا تتغير إذا تغيرت”

تابعونا على صفحات موقع الحكاية الرسمية

الحكاية نيوز – Elhekayah News

Elhekayah TV – تليفزيون الحكاية

Elhekayah Plus – الحكاية بلس

الحكاية منوعات

خالد الجندي عن ذبـ.ـح الأضاحي في إفريقيا: “ابتكارات مشبوهة وبدعة”

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى