T V

عمرو أديب: على الحكومة عمل حزمة تحفيزية للقطاع الخاص لأنه المشغل الأول بمصر

قال الإعلامى عمرو أديب، إنه يجب على الحكومة وضع إجراءات تحفيزية للقطاع الخاص في ظل الأزمة العالمية الراهنة، كون الغالبيةالعظمى من العاملين في القطاع الخاص، وتابع:”الراجل ده لو حس بخنقة هيقلل عمالة وضرائبه هتقل فأنت تبقا شغال من هنا ويجلك بطالة من هنا ..القطاع الخاص ده مش ناوى تعملوا أي حزمة ..لا تنسوا القطاع الخاص”.

وأضاف “أديب”، خلال تقدمه برنامج “الحكاية”، المذاع عبر قناة “mbc”، أن القطاع الخاص هو المشغل الأول للعمالة بمصر وليس الحكومة، وتابع:” لو انت ناوى تكمل الراجل ده مش هيقدر لأنه شركة، وتابع:” الحقيقة أن الوضع صعب ولابد من التغلب عليه”.

وأردف “أديب”:”قدر أي حكومة بمصر يقع على عاتقها الضمان الاجتماعى أسسها الأول أن تعلم وتدرس وتعالج وكل شيء ..أنا عارف أنى بدرى أطلب الطلب ده بس يجب الالتفات للأيام القادمة لأن الكلام اللى قاله رئيس الوزراء ومحافظ البنك المركزى لكن لازم الأيام اللى جاية نشوف حلول.. ولازام الأيام الصعبة نقضيها سوا ..لأن العند أصبح ثلاثى أو رباعى بين الصين وأمريكا وروسيا وأوربا ونحن ضحايا هذا الأمر”.

وأكمل “أديب”، :”سؤال بس مش وقته لكن مش قادر أمسك نفسى، هو بعد انتهاء الأزمة والحرب هتنزل الأشياء ..لكن أقدر أقول لكم ..أحنا اللى نقدر نعمل كدا و متخليش حد يستغفلك”.

 

 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى