T Vفن

مي كساب عن دورها بحكايات “زى القمر”:رد فعل الناس فاق التوقعات ومش عارف أنام

 

 

علقت الفنانة مي كساب على دورها في حكاية “عقبال عوضك” ضمن حكايات مسلسل زي القمر، قائلة : “رد فعل الناس فاق التوقعات ومش عارفة أنام ولسه كنت بقول في فرحي أو زعلي مش بعرف أنام .. مش عارفة أنام إمتى ؟..جايز عشان وقت مابدأت مشواري الفني مكنش فيه سوشيال ميديا فكن رد الفعل مش بيوصل بسرعة كنا لازم ناخد رد الفعل من نزولنا للشارع وإحتكاكنا بالناس”.

 

ووجهت “مى كساب“، خلال حوارها ببرنامج “كلمة أخيرة”، الذى تقدمه الإعلامية لميس الحديدى، عبر قناة “ON”، شكرها للجمهور قائلة : “أنا من نوعية الممثلين الي مش بيحبوا يحطوا ميكب كتير مش بقدر استحمله بشكل يبقى أوفر وكنت بفضل أتخانق مع الماكير واققلهم شيلوه سواء كفنانة أو إنسانة والميكب الاوفر بياثر على مصداقية الفنان في أداءه للشخصية “.

وكشفت أن شخصية ” شادية ” في عقبال عوضك” ضمن حكايات مسلسل زي القمر لمستها جداً كونها أقرب لها في إهتمامها بوالدتها قائلة : ” مافيش شخصية عملتها إلا ولمست حتة مني .. خاصة أن شخصية شادية قعدت بمامتها وبعد كده أنا عشت الظروف دي مع أمي ودجلوقتي قاعدة بأبويا الي داخل على سن ” الزهايمر ” وده شجعني أغوص في عمق هذه الشخصية “.

وقالت  الفنانة مي كساب، إنها عندما قرأت أوراق حكاية “عقبال عوضك” ضمن حكايات مسلسل زي القمر إنتباها البكاء لان الملف والقضية مسها بشكل شخصي قائلة : ” عيطت وأنا بقرأ الورق وقلت للمخرج أنو مسني جداً لان تعب بابا كان قريب وأخويا يعيش خارج مصر وأختي في طنطا صحيح مش قصدهم التخلي عن بابا في الفترة زي ماحصل في المسلسل لكن يشبه الواقع على الارض..كذلك موضوع تأخر سن الزواج يشبهني وأنا متجوزتش صغيرة بل في سن 34 عاماً وكنت دائماً خلافاتي مع أمي في الزواج لاختلاف المتطلبات والرؤى وهو صراع الاجيال وأخدت فترة طويلة لما أخد القرار “.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى