منوعات

الكاتب محمود مصطفى يوسف في حديث مع الحكاية: الكتابه موهبة وشفاء للروح

كتبت -شروق حجازي

الكتابة شفاء للروح ، فقد تجد نفسك في نص أحدهم وتشعر بـ انك لست بمفردك.

اقرأ المزيد.. بسنت عادل بطلة السوشيال ميديا.. استغلت إدارتها لأكثر من 40 جروب في تحقيق إنجازات إنسانية

الكاتب محمود مصطفى يوسف خريج كليه علوم جامعه القاهره في حوار مع الحكاية متحدثاً عن بدايته في مجال الكتابة “.

قال محمود :” اكتشفت شغفي بالكتابه بالصدفه من 4 سنين تقريبا البيدج لسه ماكنتش معروفه ولا كان عليها تفاعل وكانت تقريبا فيها الف شخص بس ، نزلت اول حاجه كتبتها روايه شمس المعارف وعقدت المقدمه وخليت فيها غموض ورعب وقولت ف نفسي مش هكملها لان مافيش حد متابع البيدج”

واضاف:” لكن بعد ما نزلت الروايه بساعات لقيت عليها تفاعل وإقبال والناس حابه النوع دا من الكتابة ، وروايه وراء روايه البيدج بعد فضل الله تعالى اتشتهرت “.

وتحدث عن الصعوبات التي واجهته قائلاً:”انا ماقبلنيش غير الصعوبات ، كانت بتجيني اوقات اني بستسلم وبكون جبت اخري ولكن دايما بغذي الامل ب أمل وبقول لنفسي وبكره ان شاء الله تعالى الناس هتكون قصه نجاح بدأت من تحت الصفر وحتى لو مانجحتش ف كفايه اني حاولت”.

واستطرد قائلاً:” الكتابه موهبه ، مانفع الهوايه ان لم اكن اجيدها ومع ذلك بالممارسه والقراءه تكون افضل بكثير من الكاتب الموهوب …بس عشان اكون صادق الموضوع ممل “.

وتابع: ” فـلازم تتخيلي ف دماغك شكل مدينه او غرفه وموصفات بطل الروايه ،ولازم تكتب التخيل بحيث انه يوصل للقارئ صح ، جزء صغير ممكن يخلص مع القارئ ف خمس دقايق ، انت ممكن تكون كاتبته ف اربع او خمس ساعات”

وتحدث محمود عن الشئ الذي يلهم قلمي للكتابة قائلا: اتخيل احداث روايه ما ، ممكن مشهد ف فيلم اسيب الفيلم واتخيل احداث تانيه له ونهايه مختلفه
او حتى صوره مثلا أو اغنيه”.

وأضاف :” ممكن اسمع لحن موسيقى فيها غموض اتخيل أحداث روايه مليانه غموض ودا الي بيحصل بالفعل لما باجي اكتر روايه زي روايه رجال من التجمع ونساء من بولاق كنت مشغل موسيقى فيها غموض عشان اتعايش مع احداث الروايه”.

وتحدث مع الحكاية عن سر لقبه” أين تهيس هذا المساء ” قائلاً:” دا كان برنامج قديم اسمه اين تسهر هذا المساء ف انا اخدته وحطيت التاتش بتاعتي وبقى اين تهيس هذا المساء”.

وتحدث أيضا عن فكره جروب yes im famous قائلا:” كانت محاوله مني لدعم الكتاب الشباب واني اديهم مساحه يعبرو عن نفسهم فيها”.

موضوعات ذات صلة:بسنت عادل بطلة السوشيال ميديا.. استغلت إدارتها لأكثر من 40 جروب في تحقيق إنجازات إنسانية

عمر إسماعيل صاحب فكرة جروب Trendat couple: تمت من خلال الجروب 111 خطوبة

صاحب فكرة جروب كوكسال بابا: هدفنا تسليط الضوء على قصة حياة البلوجرز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى